MSB om elbilsbränder och brandfiltar
- FireFree
- 19 mars
- 1 min läsning

Hur många elbilar har egentligen brunnit i Sverige?
Antalet el- och hybridfordon ökar, vilket lett till fler inrapporterade bränder i denna typ av elfordon. Enligt statistik från MSB inträffade bilbränder i 491 el- och hybridfordon mellan 2018 och 2023. Brand i elbilar sker ofta vid laddning, där batteriers termiska rusning är en avgörande faktor.
Elbilsbränder är svåra att släcka, eftersom litiumjonbatterier brinner vid extrema temperaturer och kan fatta eld på nytt. Traditionella metoder räcker ofta inte. Därför används nu specialdesignade brandfiltar som kväver elden, minskar spridning och dämpar rökutveckling. De skyddar också omgivningen och förhindrar återantändning.
Brandfiltar är ett viktigt verktyg vid elbilsbränder, men MSB betonar att brandorsaker ofta är svårbestämda. Med fler elfordon behövs bättre metoder för att hantera bränder, där brandfiltar spelar en central roll för säkerheten.
“Under åren har 33 elfordon stått på laddning vid brand. I flera fall har el eller el-/hybridfordon stått parkerade på en parkeringsplats eller gata, och i 70 fall är anledningen till branden okänd."
Ur rapporten “Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel”, MSB
Lär dig mer om elbilsbränder, batteribränder och brandfiltar med vårt nyhetsbrev.